SoffaDirekt
- Year Sep 2020
- Position Marknadsföringskonsult
Tjänster
- SEM
- Social Ads
- Criteo / display
- Strategy
- Advisor
Beskrivning
SoffaDirekt är i en period av stark tillväxt med ett behov av att ta deras nästa steg inom planering av marknadsplan, kontostrukturer och strategi för att få bättre exponering och prestanda igenom hela funneln.
Omstrukturering av Google Ads
Målsättning
Förbättra utvecklingen på huvud-KPI:er samtidigt som vi successivt ökar kostnaderna på ett organiskt sätt och som stöttar en fortsatt stark planering.
Strategi
Initialt fokuserade vi på att identifiera var majoriteten av kostnaderna i kontot hamnade, samt hur prestandan på denna kostnad såg ut. Igenom detta fann vi flertalet kampanjer där SoffaDirekt hade höga kostnader med relativt låga effektivitet på grund av ett par anledningar, så som val av budstrategi samt hur shopping-kampanjerna var uppsatta.
Genom att börja med en omstrukturering av kampanjerna så lyckades vi förbättra följande KPI: er under första månaden.
-
-4%
CPC -
11%
Klick -
8%
Transaktioner -
15%
Intäkter
Ser vi på statistiken år mot år, så har vi har lyckats nå våra mål samt överskrida dem.
-
102%
Klick -
-36%
CPC -
29%
Kostnad -
102%
Transaktioner -
58%
Intäkter -
-19%
CoS
Till följd av det arbete som har gjorts, har vi nu möjligheten att förflytta kontot mot en mer automatiserad miljö med hjälp av starkare data som stöd till algoritmerna.
Bygga en starkare marknadsfunnel
I stegen framåt för att skapa en mer välplanerad och starkare marknadsplan så behövde vi göra justeringar på hur vi såg på funneln och vad som fanns budgeterat.
Huvudsakligen låg fokus på att se över olika budgetar för att hitta ytor där vi bättre kunde specificera vilka delar av funneln som kostnaderna används för. Utöver detta har det även lagts arbete på att få en starkare beställningsprocess av kreativt material samt tydligare fördelning på sagd material för att särskilja olika delar av funneln.
Detta har gett SoffaDirekt en stark närvaro igenom kundens hela köpresa samt öppnat upp för mätning av de olika delarna på ett bättre sätt.
Omstrukturering av Facebook Ads
Ett annat område som behövde justeras var Facebook Ads kontot.
För Facebook så fokuserade vi initialt på att få ett bättre sammanhang i kampanjstrukturen igenom hela ledet tillsammans med att städa upp spårningen gentemot Google Analytics.
Det har även fokuserats på att bygga en mer långsiktig kontostruktur som tillåter oss att använda datan som vi får tillbaka på ett positivt sätt samt att vi kan visa på ett hållbart sätt att arbeta längre fram vid avslutning av uppdraget.
För alla delar som har ändrats i kontot så har en stor del av detta återkopplats till det jobb som gjordes inom marknadsfunneln. Nu använder SoffaDirekt social ads som en full-funnel lösning.
Från att vi började omstruktureringen av kontot, ser vi starka ökningar i linje med satta mål.
-
43%
Räckvidd -
40%
Visningar -
51%
Besök -
-10%
CoS -
84%
Köp -
55%
Intäkter -
39%
Kostnad -
-7%
CPC -
-25%
CPO