Christian Sandquist
Digital Marketing | E-Commerce | Konsult & Advisor

Ellos AB

  • Year Dec 2018 Aug 2020
  • Position Paid Performance Manager & Online Production Manager
  • Description Övergripande ansvar för Paid Performance.

Ansvarsområden

  • Google Ads
  • Facebook Ads
  • Criteo
  • Budgeting
  • Search Ads 360

Dagligt arbete

Övergripande ansvar för alla taktiska, strategiska och operativa processer gällande SEM, retargeting och Paid Social för de fyra aktiva marknaderna.

Jag var anställd som Online Production Manager från januari 2018 till december 2018.
I den här rollen var jag chef för SEO, Paid Search, retargeting och avdelningen för berikning av produktdata som skötte copywriting och såg till att produkterna skjuts till siterna korrekt. Teamet bestod av 5 anställda.

Det initiala fokuset låg på att analysera annonskontona, där jag snabbt märkte att SEM-kontona inte höll standarden. Detta ledde till en fullständig omstrukturering av de fyra annonskontona. Med dessa ändringar på plats såg vi följande förbättringar:

Inom retargeting kunde vi sänka kostnaderna med 11 % och öka intäkterna med 15 % jämfört med föregående år.

Efter det första året justerades min roll för att ge mig mer tid att fokusera på den betalda prestationsdelen av marknadsföring i en bredare skala. I och med detta fick jag även frågan om att ta över ansvaret för annonsering i sociala medier. Under min tid med det ansvaret ökade vi intäkterna med 60 % jämfört med föregående år.

I denna roll hade jag ett övergripande ansvar för alla taktiska, strategiska och operativa processer gällande SEM, retargeting och Paid Social. Dessutom var jag också ansvarig för att sätta årliga budgetar för att passa företagets mål.

SEM-kontona byggdes in i några av de största på de nordiska marknaderna och de har nu flyttats över mot automatisering genom budstrategier i Search Ads 360.

En stor del av strategin och målen för tiden var att se hur vi kunde öka våra kostnadsnivåer och därmed vår marknadsandel, samtidigt som vi gjorde detta inom fastställda budgetmål.
Under 2019 lyckades vi förbättra siffrorna med följande: